Turun saaristo, kappale kauneinta luontoa

archi

Jos viivyt Turun visiitilläsi pidempään, kannattaa suunnata katse kaupunkielämästä nauttimisen jälkeen henkeäsalpaavaan Turun saaristoon, jossa on noin 20 000 saarta ja luotoa. Saaristoon pääsee tutustumaan monin keinoin, joista suosituimpia ovat erilaiset laivareitit ja opastetut miniristeilyt. Osaan saarista on myös yhteys teitse, joten omalla autolla tai pyörällä on mahdollista liikkua luonnon keskellä. Matkailu on saariston asukkaille tärkeä elinkeino, joten palvelut ovat luonnon läheisyydestä huolimatta kattavat ja tienoolta löytyy laajalla alueella kahviloita, ravintoloita, sekä useita perinteikkäitä majataloja, joissa matkailija vii
htyy pidemmänkin aikaa. Saaristolaisruoka on myös poikkeuksellisen maukasta, sillä raaka-aineet ovat usein paikallisilta tiloilta ja kalastajilta hankittu. Lisäksi pääset tutustumaan halutessasi esimerkiksi käsityöläisten työhön paikan päällä ja tarjolla on ostettavaksi taatusti uniikkeja matkamuistoja.

Saariston Rengastie

Ensikertalaisena Turun saaristoon kannattaa tutustua ohjatulla kierroksella, lauttamatkalla tai valmiiksi suunnittelun reitin myötä. Saariston Rengastie on virallinen noin 250 kilometriä pitkä matkailutie, jonka reitti halkoo upeita merellisiä saaristolaismaisemia ja pitää sisällään useita pitäjiä, lauttoja, siltoja, sekä taukopaikkoja, joissa voi yöpyä ja ruokailla edulliseen hintaan. Reitistä on olemassa myös lyhyempiä vaihtoehtoja ja se onkin tarkoitettu ensisijaisesti matkailijoiden tueksi oman ohjelman ja etappien valintaan. Rengastien voi kulkea sekä autolla, että polkupyörällä ja se alkaa Turun tuomiokirkolta ja suuntaa Naantaliin, josta on useampi reittivaihtoehto takaisin Turkuun.

Luonnonkauniiden maisemien ihailun lisäksi Turun saaristo antaa mahdollisuuksia moneen menoon. Kalastaminen on yksi suosituimpia aktiviteetteja kesäisin ja riistaa riittää, kunhan kalastuslupa on vain kunnossa. Onkiminen ja pilkkiminen ovat sallittua kaikille, jollei mahdollisessa rantapaikassa sitä erikseen kielletä. Uimarantoja saaristossa on myös lukemattomia, joista voi bongailla omat suosikkinsa. Turistina pääset parhaiten vesille vuokraamalla veneen ja tämän lisäksi taksiveneitä on tarjolla pieniä matkoja varten. Kuljettajat osaavat neuvoa mistä eri palvelut ja nähtävyydet löytyvät. Saaristossa on paljon keskiaikaisia rakennuksia, kuten kirkkoja ja pyhättöjä ja myös museoita, joten kulttuurin ystäville löytyy ihmeteltävää. Lisäksi viitoitetut luontopolut ja lukemattomat pikkutiet johdattavat sinut koskemattoman luonnon ääreen kuin huomaamatta. Muista kuitenkin aina siistiä jälkesi ja tukea paikallista taloutta jokamiehen oikeuden käyttämisen sijaan, sillä puhdas ja koskematon luonto on saariston pienilukuisen väestön elinehto.