Huvia ja elämyksiä meren ja joen rannalla

11760192_10153495470621670_2218858666186209475_n

Turku on toiminut Suomessa kulttuurien kohtaamispaikkana ja sulatusuunina sen syntyajoista lähtien ja sinne on merellisen sijaintinsa vuoksi aina ollut helppo saapua niin läheltä kuin kaukaa. Hyvä sijainti on edesauttanut monipuolisen, kauniin ja väkirikkaan kaupungin kasvua moderniksi keskukseksi, jossa
perinteet ja urbaani ote kohtaavat särmikkäästi ja usein värikkäästi. Turun satama onkin toiminut vanhimpana satamana sekä porttina länteen, että tienä Suomen kulttuurin sydämeen. Laivamatka on usein ensikosketus Turkuun ja tuttu monelle erityisesti Ruotsiin suuntaavalle tai sieltä tulevalle matkaajalle, mutta kaupungin kauneuden ymmärtää vasta kun on päässyt nauttimaan Aurajoesta, joka on edelleen Turun sielu.

Elämää ja elämyksiä sykkivä Turku on levittäytynyt tasaisesti Aurajoen molemmin puolin ja on sijaintinsa vuoksi erittäin suosittu kohtauspaikka moneen menoon. Turkulaisittain lausuttu ja kaikille Turussa vähänkin pidempään asuneille tuttu vitsikäs slogan on ”Täl pual jokke vai toispual jokke?”. Tähän ikiaikaiseen kysymykseen on kuitenkin olemassa selkeä vastaus. ”Tällä puolen” sijaitsevat muun muassa Vanha Suurtori sekä Turun tuomiokirkko, eli Turun vanhimmat osat. Vastaavasti toiselle puolelle jää uusi keskusta, kauppahalli, sekä Kauppatori. Kaupunkialueella Aurajoki taittaa noin yhdeksän kilometriä ja on keskimäärin 50 metriä leveä. Lukuisat sillat mahdollistavat joen ylityksen monessa paikassa ja tämän lisäksi ylitys on mahdollista förillä, eli jokilautalla, joka kulkee ilman aikataulua. Veneen vuokraus on myös mahdollista ja turisteille suosittu tapa kokea Aurajoki ovat opastetut venekyydit.

Jos päätät reippailla, niin tunnettu ja historiallisesti antoisa muutaman kilometrin pituinen kävelyreitti vie sinut tuomiokirkolta Turun linnalle, jossa voit ihailla upeita maisemia. Olitpa lähdössä kierrokselle tutustumaan vanhaan tai uuteen Turkuun, Aurajoen varrelta löydät sitä ennen makoisimmat ruokapaikat, joita on myös kansainvälisesti palkittu. Jos oikein lykästää, saatat bongata tunnettuja artisteja tai muita julkisuuden henkilöitä kaupungin vilinässä, sillä Turkuun on majoittunut paljon Suomen rock- ja pop-tähtiä, sekä muita julkisuudesta tuttuja henkilöitä. Kesäisin erilaiset tapahtumat ja markkinat tuovat myös kaupungin väen, sekä turistit sankoin joukoin joen rannoille, jossa kojut, puistot ja kaupunkimaisema luovat tunnelmaa. Joen varsi onkin kesäisin suosittu kohtaamis- ja piknikpaikka, sekä lähtöalusta suuremmille karkeloille.